"Debut" tema för ny antologi framtagen av studenter

Studenterna i den första kullen av utbildningen Redaktionell praktik har varit redaktörer för en antologi på temat "debut". Tjugo tidigare opublicerade skribenter medverkar.

Anna Dahlström är en av de studenter som har varit med och tagit fram boken:

Vporträtt Anna Dahlströmad innehåller antologin?

– I antologin presenterar vi tjugo tidigare opublicerade skribenter som kommer från många olika håll, med många olika upplevelser och erfarenheter bakom sig. Skribenterna är från hela Sverige och en är från Danmark. Texterna är i form av noveller, dikter, essäer och några mellanting.

Hur kom ni fram till vad den skulle ha för tema?

– Vi kom ganska snabbt fram till att vi ville göra en antologi med debuterande skribenter. Vi tyckte att det skulle vara kul att arbeta runt ett tema, så att texterna hölls ihop av något mer än det faktum att de var just debutanter. Flera olika teman diskuterades, men det landade på temat "debut". Det ttilltalade oss eftersom vi här kunde jobba med debuterande på flera nivåer: skribenterna debuterar, vi arbetar som redaktörer för första gången, och texterna behandlar också något nytt, en omställning i olika former.

Hur hittade ni skribenterna?

– Vi skickade mejl till flera av landets skrivarkurser och skolor, lade ut statusuppdateringar från vår Facebook-sida Redaktionell praktik och i olika Facebook-grupper, som till exempel Skrivgäris. Vi besökte också klassen som läser grundkursen i litteraturvetenskap, och bad studievägledaren skicka ut ett mejl till alla studenter att vi eftersökte skönlitterära texter till en debutantantologi.

Hur har ni arbetat med antologin sedan dess?

– Vi fick in 96 bidrag vilket var över förväntan och en riktigt glad överraskning. Några bidrag behandlade inte temat alls och sorterades bort direkt. För att göra texterna rättvisa valde vi att alla läste varje bidrag och la dem i en ja-, nej- eller kanske-hög. Sedan diskuterade vi och röstade. De som hamnade i kanske-högen lästes en andra omgång för att diskuteras igen. Vid vårt andra möte hade vi fått ihop tjugo bidrag, vilket vi tyckte var lagom.

– Texterna skulle sedan korrekturläsas. Eftersom varken vi eller skribenterna har så mycket erfarenhet av den processen, valde vi att ha två-tre redaktörer till varje text. Dessa grupper höll kontakten med sina respektive skribenter, korrekturläste i två eller tre omgångar under lite mer än en månads tid. Sedan var det dags att sätta texterna i Indesign.

– Vår redaktion bestod av nio personer och det var omöjligt att vara delaktig i alla moment, några hade till exempel hand om ekonomin, några planerade festen, några satt i labbet och designade boken och så vidare. Något vi snabbt etablerade var att ha redaktionsmöte varje vecka där vi presenterade och diskuterade de olika gruppernas utveckling. Det var viktigt för oss att vi alla kunde skriva under på alla beslut, även om vissa hade huvudansvaret.

Hur känns det nu när boken är klar?

– Det har varit ett mycket lärorikt och spännande halvår, där vi har fått lära oss att lösa problem som de kommer. Det har varit ett annorlunda upplägg där vi har fått bestämma allting och fatta alla beslut, och lärarna har funnits där ifall vi har behövt hjälp. Det har varit helt upp till oss. Därför känns det extra fint nu när den är klar, för det visar på vårt goda samarbete och vilja att göra ett så gott arbete som möjligt. Detta var mer än ett grupparbete, mer än bara ett projektarbete: vi blev en redaktion. En redaction som tillsammans gjorde en produkt som vi är stolta över. Det känns proffsigt och väldigt härligt.

Iomslag Isbrytningsbrytning har gått att förhandsbeställa, och halva upplagan (på totalt 200 exemplar) hade sålts redan innan boken var utgiven. Fredagen den 19 maj hölls en releasefest för antologin på Göteborgs litteraturhus, där resten av upplagan sålde slut.

Boken kommer att finnas på de största biblioteken i Sverige, och finns även i digital form på webbplatsen www.isbrytning.se.

Medverkande skribenter i antologin är:

Alexander Afzelius Puccini
Lisa Axelsson
Alen Causevic
Ann Dahlström
Fredrik Eriksson
Klara Gattbro
Kaly Halkawt
Anna Jegorova
Elina Lejerbäck
Gorm Lind
Felix Lundin
August Martinsson
Majk Michaelsdotter
Fredrik A. Rastrilla
Martin Ricksand
Jonathan Rittmo
Hanna Skoglar
Katarina Stenskytt
Miia Yliaho
Frida Österlund

Redaktionen har bestått av:

Anna Dahlström
Sarah Dybeck
Hanna Eriksson
Joel Kellgren
Fanny Klevmar
Sara-Karolina Norrhede
Caroline Svensk
Julia Wennerberg
Elina Zacke

Bilden på Anna Dahlström är tagen av Johan Wingborg.

Utbildningen Redaktionell praktik ges vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet.