Åsa Arping ny ledamot i universitetsstyrelsen

Litteraturprofessor Åsa Arping är en av två nya lärarrepresentanter i styrelsen för Göteborgs universitet. Uppdaterade prislappar och hållbarhet är två frågor som hon vill driva.

Vad ser du fram emot mest i styrelsearbetet?

porträtt åsa arping– Jag är genuint nyfiken på hur en universitetsstyrelse fungerar. Efter att ha ingått i institutionsråd och varit extern ledamot i fakultetsnämnd vid annat lärosäte, Karlstad, känns det spännande att även få prova på den högsta beslutande nivån, säger Åsa Arping.

Vilka frågor kommer du att driva?

– Jag vill se uppdaterade prislappar, det är helt är avgörande för framtidens utbildning. Även prestationstilldelningen gällande forskning behöver ses över. Den är i dag kvantitets- snarare än kvalitetsdrivande. Det kollegiala inflytandet i linjeorganisationen är fortsatt centralt att värna. Andra frågor som engagerar mig är hållbarhet, framtidens forskningsbibliotek och publiceringsfrågor.

Vet du vilka frågor som är aktuella för styrelsen i den närmaste framtiden?

– Tre områden som blir tongivande under det kommande året är forskningsutvärderingen RED19, styr- och resursutredningen samt det strategiarbete som ska ersätta Vision 2020.

Invalet gäller för tre år. Den andra nyinvalda lärarrepresentanten är Jonas Ivarsson, professor i pedagogik.