Doktoranden Karin Brygger blir månadens diktare i P1

Karin Brygger, doktorand i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet och poet, blir juli månads diktare i Sveriges Radio P1.

Dkarin bryggeret var producenten för programmet Dagens dikt som ringde upp Karin Brygger och frågade om hon ville vara månadens diktare i mitten av sommaren.

– Jag blev jätteglad, verkligen uppiggad! Det känns som en jättegrej, jag blev lite överraskad, säger Karin Brygger.

Kärlekshistoria som fortsätter

Uppdraget innebär att hon läser två dikter i veckan under fyra veckor: sex egna dikter och två av någon annan poet. Karin Brygger har valt att läsa två dikter av den österrikiska författaren och poeten Ingeborg Bachmann (1926-1973), i översättning av Linda Östergaard.

– Först hade jag planerat att läsa en av Bachmann och en av Paul Celan ur hans De rumänska dikterna, men radion föredrog två dikter av Bachmann. På något sätt påminner de ändå om Bachmanns och Celans kärlekshistoria, så den förevigas återigen.

Bidrag ur hennes båda böcker

När det gäller hennes egna dikter kommer hon att välja bidrag ur både debuten What is love (2006) och den senaste diktsamlingen, Vi kom från överallt, som gavs ut hösten 2015.

What is love är mer av en jagberättelse, men Vi kom från överallt har ett slags kollektiv röst, det är ett kollektiv av röster som talar, ett ”vi”.

"Något levande på radion"

Dagens dikt har sänts sedan 1937 och är ett av Sveriges Radios äldsta program, numera med omkring 100 000 dagliga lyssnare.

– Jag tycker att det är ett underbart program, jag lyssnar ofta på det och på Tankar för dagen. Dagens dikt är som en öppning i dagen, en plats att stanna till på och det händer något levande på radion, säger Karin Brygger.

Karin Brygger är doktorand på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion och skriver på en avhandling om Sonja Åkessons författarskap. Avhandlingen beräknas vara klar under 2017. Till hösten kommer Karin Brygger med en ny diktsamling.

Kontakt: telefon 031-786 6540, e-postadress karin.brygger@lir.gu.se