Fick jobb på Norstedts förlag efter praktiktermin

Första kullen studenter från utbildningen Redaktionell praktik tar examen nu i dagarna. En av dem är Fanny Klevmar, som redan har fått jobb på sin praktikplats: bokförlaget Norstedts.

Fanny Klevmar har tillbringat större delen av vårterminen som praktikant på kommunikationsavdelningen på Norstedts. Där har hon på olika sätt jobbat gentemot förlagets kunder: med förlagets webbplats, sociala medier och olika evenemang.

– Det har varit jättebra! Som litteraturvetare kan det vara svårt att veta vad man kan jobba med, men det här visar att man faktiskt kan jobba med böcker. Här har jag fått se hela branschen och alla typer av personer som behövs för att driva en bokindustri. Det är roligt att se inifrån hur det går till på ett förlag, säger Fanny Klevmar.

Inspirerande möten mellan läsare och författare

Eporträtt Fanny Klevmarn av de saker hon har värdesatt mest under praktiken har varit att arbeta med de författarfrukostar som arrangeras av Rabén och Sjögren, Norstedts barn- och ungdomsförlag. Dit kommer lärare, bloggare, journalister och andra bokintresserade för att lyssna på olika författare som är aktuella med allt från bilderböcker för små barn till ungdomsromaner.

– Det brukar bli så himla bra! Det är lyxigt att på sitt arbete få ta del av den kreativa process som ligger bakom en bok, det är verkligen en kreativ miljö. Publiken äter frukost i förlagshuset och samtidigt berättar författarna om sina böcker, det kan bli känslosamt ibland och det händer att man fäller en tår. Det möte som sker mellan läsare och författare tycker jag är både inspirerande och häftigt.

Fått jobb på försäljningsavdelning

Fanny Klevmar har redan påbörjat ett sommarjobb på Norstedts efter sin praktik, och därefter kommer hon att gå direkt till ett årslångt vikariat som key account manager på förlagets försäljningsavdelning.

– Försäljning och kommunikation flyter ihop ganska mycket, även på försäljningssidan jobbar de mycket mot läsare och återförsäljare. Det kan till exempel handla om att en bokhandel vill ha en turné med författare, då håller försäljningsavdelningen i kontakten med författaren.

Strategiskt val

Fanny Klevmars tips till den som ska söka praktikplats är att tänka kreativt. Hon sökte praktikplats även på ställen där de inte annonserat efter praktikanter, och valet att söka sig till just kommunikationsavdelningen på ett förlag var strategiskt: eftersom det ligger lite utanför kärnverksamheten kanske det skulle vara lättare att komma in där.

– Det här var något jag inte hade tänkt på innan, men nu när jag ska börja på försäljningsavdelningen inser jag att det efterfrågas liknande färdigheter där som på en redaktion.

Utbildningen har gett självförtroende

Hon känner att hon har haft stor nytta av det hon har lärt sig på Redaktionell praktik, inte minst uppskattar hon de praktiska delarna av utbildningen: till exempel de workshops där klassen har diskuterat sina texter och sin layout med varandra och lärarna.

– Det har gett mig självförtroende att tro på det jag gör. Man blir lite mindre prestigelös när man har övat så mycket på att släppa ifrån sig saker, jag har övat mig i att kritiskt granska det jag själv har gjort. Det är annars lätt att tänka att feedback är något negativt, men jag känner ett lugn i det. Det är inte så farligt, det är bara något att jobba vidare med, säger Fanny Klevmar.

Bilden är tagen av Sara-Karolina Norrhede, också från första kullen Redaktionell praktik. Hon gjorde sin praktik som kommunikatör på organisation Our Normal i Göteborg, en digital mötesplats för familjer med barn med funktionsvariationer. Även hon har fått jobb på sin praktikplats.

Redaktionell praktik är en kandidatutbildning i litteraturvetenskap, en rekommenderad studiegång på tre år. Utöver teoretisk kunskap om litteraturvetenskap ger utbildningen mycket praktisk erfarenhet i skrivande, redaktörskap, layout och projektledning. Utbildningens sista termin består av en längre arbetsplatspraktik.