Gästforskare skriver på bok om hopp

Under hösten och vintern gästas Göteborgs universitet av Werner G. Jeanrond, professor i systematisk teologi vid University of Oxford. Han skriver en bok om hopp – det som ger livskraft om vardagen rämnar.

Werner G. Jeanrond har tidigare skrivit en bok om kärlek, Kärlekens teologi, och arbetar nu på en bok om hopp.

– Jagporträtt Werner G. Jeanrond försöker fundera över de tre klassiska teologiska dygderna kärlek, hopp och tro – i den ordningen. Normalt brukar man säga tro, hopp och kärlek, men jag tycker att kärleken är mer intressant och viktigare än de andra två.

Får hopp av medmänniskor

Han ser alltid på hopp i relation till kärlek. Werner G. Jeanrond menar att hopp inte är något man har per automatik, utan man får det genom sina medmänniskor, Gud och hela sitt nätverk av olika relationer.

– Hopp är det som ger mig livskraft om de vanliga pelarna som jag bygger mitt liv kring skulle försvinna. Vi kan bara leva med hopp, därför vill jag utforska vad det är. Hoppet går inte att utveckla utanför kärlekens horisont, säger Werner G. Jeanrond.

Ett kapitel handlar om Brexit

Men hopp är också politiskt, menar han: det är en framtid och en öppning mot något nytt. Ett kapitel i boken handlar bland annat om Brexit, om ett samhälle som har gett upp hoppet för Europa.

– England, till skillnad från Skottland, försöker ta sig ur relationen med Europa – vad betyder det för Europa och för England? Min tes är att det hänger ihop med en falsk självbild, i England har man aldrig gjort upp med kolonialismen. Det kollektiva hoppet bygger på en icke-uppgörelse med det förflutna. Det går att jämföra med Tyskland: trots all bristfällighet finns ett försök i den tyska kulturen att göra upp med det förflutna och på det viset ordna relationerna.

Kommer det en bok om tro efter boken om hopp?

– Ja, om jag lever så länge! Alla frågar det, men just nu är jag mer intresserad av de andra två: kärlek och hopp.

Gästforskare i två perioder

Werner G. Jeanrond kommer att vara gästforskare vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion under hela september, för att sedan återkomma i januari och stanna till april. Under den andra perioden kommer han att hålla i några seminarier och ha viss undervisning.

Han disputerade vid University of Chicago och har sedan dess bland annat arbetat vid Lunds universitet och på Trinity College i Dublin. Tidigare har Jeanrond arbetat mycket med hermeneutik (tolkningsteori), även inom litteraturvetenskap.