Lektor i teologi intresserad av moral och rättvisa

Han forskar om rättvisa, sanning och kärlek – tre områden som han tycker hör ihop. Martin Westerholm är nyanställd lektor i teologi vid Göteborgs universitet.

Han började egentligen läsa filosofi efter grundskolan, men gled sedan mer och mer över i teologi. Där kände sig Martin Westerholm mer hemma, och det var där han hittade de frågeställningar han tyckte var mest intressanta.

– Det handlade om frågor som: hur ser gott mänskligt liv ut? Hur ser fullkomligt rättvist mänskligt liv ut? Vilken typ av sanning blir tydlig för oss om vi formas av vissa tolkningar om godhet och rättvisa?

porträtt martin westerholm

Uppvuxen i Kanada

Martin Westerholm växte upp utanför Toronto med en svensk mamma och en kanadensisk pappa. Han lärde sig svenska av sin mamma under uppväxten, ett språk som han efter flytten till Göteborg har fått blåsa liv i igen.

– Jag använder en blandning just nu: jag försöker undervisa på svenska, men ibland behöver jag stanna upp och få ett ord av studenterna. Jag har fått höra från några att de tycker att det är tydligare när jag pratar engelska, andra har sagt att de förstår bättre när jag pratar svenska!

Jobbat i Skottland

Kanada lämnade han dock för Europa redan för flera år sedan: han kommer närmast från ett par års undervisning vid universitetet i St Andrews, dessförinnan doktorerade han vid ett annat skotskt universitet, Aberdeen. Avhandlingen fokuserade på den schweiziske teologen Karl Barth.

– Jag var intresserad av hans tolkningar av de moraliska sidorna av mänskligt tänkande. Teologer och filosofer ställer sig ofta frågor ur ett epistemologiskt perspektiv (läran om kunskap), men för mig är tänkande en sorts aktivitet eller handling som vi ägnar oss åt. Det handlar om moral i stället för epistemologi.

Tycker att kärlek och rättvisa hör ihop

Som anställd på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion undervisar Martin Westerholm på alla nivåer inom teologi, ofta inom områden som ligger nära politisk teologi och systematisk teologi. Utöver det försöker han arbeta på ett eget forskningsprojekt.

– Det handlar om rättvisa, sanning och kärlek. Många tycker att de tre sakerna hör hemma i olika sfärer, att till exempel kärlek och rättvisa inte växelverkar. Själv tycker jag att det verkar som att de måste höra ihop – och när de gör det, kan vi se aspekter som vi annars riskerar att förlora.

Text: Elin Widfeldt

Martin Westerholm började arbeta som lektor i religionsvetenskap och teologi vid Göteborgs universitet den 1 augusti 2016.