Präst och ämneslärare är framtidsyrken

För den som vill ut i en gynnsam arbetsmarknad efter avslutad utbildning är präst och ämneslärare bra val. Båda listas av Saco som yrken där det kommer att vara lätt att få jobb om fem år.

Sacoförbunden (Sveriges akademiker) gör varje år en prognos för olika akademikeryrken. 2017 års kartläggning visar att arbetsmarknaden ser ljus ut för den som väljer att utbilda sig till bland annat lärare, präst, officerare, apotekare, studie- och yrkesvägledare, fysioterapeut, skolledare och socionom.

– Det är roligt att präst är ett framtidsyrke, men att bli präst är inget man gör för att det ska vara lätt att få jobb, säger Kristina Svensson, studievägledare på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

För dig som känner ett kall att bli präst är det en god start att läsa Teologiskt kandidatprogram på Göteborgs universitet (180 högskolepoäng, start varje höst). Men därutöver krävs både fler högskolepoäng och att Svenska kyrkan bedömer att du är lämplig att bli präst. Sedan kan du bli antagen som prästkandidat i ett stift, och därefter måste du läsa ett år vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Också lärare spås få jobb lätt

Även för ämneslärare verkar det finnas gott om jobb i framtiden – även om det varierar beroende på ämne och årskurs. Göteborgs universitet utbildar lärare med en rad olika inriktningar varje år.

På institutionen för litteratur, idéhistoria och religion kan du utbilda dig till lärare i svenska eller religionskunskap för årskurs 7-9 eller gymnasiet, antingen genom att läsa Ämneslärarprogrammet eller genom att läsa fristående kurser och därefter Kompletterande pedagogisk utbildning.

Teologiskt kandidatprogram

Programmet kan läsas av dig som vill bli präst, men kan också vara en bra grund för dig som vill arbeta inom Svenska kyrkan på annat sätt eller i något annat samfund.

Även för dig som till exempel vill arbeta med människo- och personalvård, integration, migration eller internationella frågor ger programmet en bred utbildning som kan kompletteras med studier i andra ämnen utifrån dina intressen.

Kontakt/mer information

För mer information om Teologiskt kandidatprogram, kontakta studievägledare Kristina Svensson: 031-786 4519, kristina.svensson@lir.gu.se

För information om lärarutbildning vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion (svenska och religionskunskap), kontakta studievägledare Maria Janmark: 031-786 6506, studiev.larare@lir.gu.se

Rapporten Framtidsutsikter är en prognos för fem år framåt. I den senaste undersökningen (2017) har framtidsutsikterna för över 60 akademikeryrken kartlagts.