Seminarier lockar elever från Angeredsgymnasiet till universitetet

Film på Hagabion, besök på museer och teater, korta forskarpresentationer, textläsning och samtal. Studenter på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion arrangerar seminarier för elever på Angeredsgymnasiet som en introduktion till Göteborgs universitet.

Seminarierna drog igång våren 2016 av studenter på masterprogrammet Kritiska studier med stöd från institutionen.

På träffarna deltar femton-tjugo elever från Sprintus, ett program på Angeredsgymnasiet för nyanlända som har avslutad eller nästan avslutad gymnasieexamen från ett annat land, men som behöver komplettera med studier i svenska.

Emil Öhlén Det är ett integrations- och introduktionsprojekt – tanken är att introducera universitetet för andra grupper inom ramen för breddad rekrytering, och att integrera universitetet i samhället mer, säger Emil Öhlén.

Smakprov på akademiska studier

Emil Öhlén är samordnare för seminarierna den här terminen tillsammans med sin klasskamrat Sofia Andreasson, och har nyligen dragit igång vårens träffar. Gruppen ska bland annat besöka Göteborgs konstmuseum för att se en utställning om staden, och därefter diskutera texter på samma tema, och se en föreställning om sjukt och friskt på Göteborgs stadsteater, följt av ett seminarium i ämnet.

Tanken är att ge eleverna från Angeredsgymnasiet ett smakprov på vad akademiska studier kan vara, vad diskussionerna kan innehålla och vad forskning innebär.

– IViktor Anderssondén är att uppsöka kulturinstitutioner i Göteborg för att få gemensamma upplevelser som vi sedan diskuterar. Vi läser texter också, som förankring till vad vi faktiskt gör här på universitetet när vi har vanliga seminarier och kurser, säger studenten och förre samordnaren Viktor Andersson.

Många vill plugga vidare

Tidigare har gruppen bland annat besökt en utställning om klimatförändringar på Världskulturmuseet, läst debattartiklar och utdrag ur böcker, sett dokumentärfilm på Hagabion och analyserat den, fått korta forskarpresentationer, och varit på Folkteatern.

Samordnarna har fått bra respons på seminarieserien, många av deltagarna har velat ha en fortsättning och även visat intresse för att fortsätta plugga efter gymnasiet. En av dem är Benjamin Sahari, vars plan är att läsa till läkare.

– På seminarierna har vi fått veta hur atmosfären på universitetet är. Hur gör man, hur pluggar man? Det är helt annorlunda från att plugga på gymnasiet, på universitetet gör man mycket mer på egen hand.

Har utvecklat sin svenska

Benjamin Sahari kommer från Syrien och har varit i Sverige i två år. Han uppskattar särskilt tillfället att få utveckla sin svenska, att använda nya termer och få möjlighet att fråga om språket.

Benjamin Sahari

– Emil är otroligt bra på att förklara ord! Ibland om man slår upp ett ord kan det vara så att meningen stämmer, men det kan bli helt annorlunda i en annan kontext. Men han var så bra på att förklara det i olika kontexter! Det är en väldigt interaktiv verksamhet, vi har fått lära oss mycket, på ett otroligt sätt.

Läser snabbare och snabbare

Även om Benjamin Sahari har lärt sig svenska snabbt, har han tyckt att det har varit svårt att läsa artiklar på hög akademisk nivå. Nu har det lossnat, tycker han.

– Man behöver någon som förklarar: på vilket sätt ska man läsa den här artikeln? Det hjälpte de till med. Vi fick några artiklar som vi läste hemma. Det tog lång tid, men när vi kom hit diskuterade vi dem och ställde frågor. Det var verkligen bra. Nu kommer det att ta halva tiden att läsa en annan artikel, och det blir mindre och mindre med tiden, ju mer van man blir.

Går nu regelbundet på teater

Benjamin Sahari är också glad över möjligheten att gå på teater tillsammans med gruppen. Han ser på sig själv som en person som går på teater, men här i Sverige hade det inte blivit av förut. Nu fick han den knuff han behövde.

– Efter det här går jag regelbundet på teater och håller koll på vilka pjäser som går. På teatern kommer man i kontakt med det mer folkliga språket, talspråket. Jag gick på Hamlet efteråt, här fick jag se den i svensk stil. Det var jättebra.

Idéutbyte som alla har tjänat på

Viktor Andersson och Emil Öhlén är glada över erfarenheten som samordnare för projektet.

– Det har varit jätteroligt, fint på många sätt. Ibland pratar man om integration som något som går åt ett håll och det är ganska problematiskt, det handlar också om att akademin måste röra sig utåt i samhället. Det var väldigt roligt att se vad ett sådant gemensamt rum kunde vara, säger Viktor Andersson.

– Det här har varit väldigt lyckade diskussioner och roligt, ett idéutbyte som jag tror att alla har tjänat mycket på, säger Emil Öhlén.

Bilden på Benjamin Sahari är tagen av Arvid Perbo.