Teaterstudier och praktik ledde till jobb på Folkteatern

Efter att ha läst teaterstudier och gjort en termins praktik via Göteborgs universitet fick Mathilda Adolfsson Näslund jobb på Folkteatern. I dag arbetar hon som producent.

Mathilda Adolfsson Näslund har alltid varit intresserad av teater, redan som liten var hon med i olika amatörverksamheter och dramagrupper.

– Jag har aldrig tvivlat på teater, aldrig tvivlat på att det är det jag vill göra, säger hon.

Olika konstformer möts i teatern

Det är främst arbetet bakom en pjäs som fascinerar henne, att vara en del av en grupp som skapar något tillsammans – alla med olika uppgifter.

– Det är det jag tycker är tjusningen med teatern: att det är en ansamling av alla konstformer och att flera olika hantverk ryms inom den.

Läste tre terminer teaterstudier

Efter estetisk inriktning på gymnasiet och en ettårig teaterutbildning på folkhögskola började Mathilda Adolfsson Näslund jobba på Regionteater Väst. Där hann hon jobba med allt från att vara publikvärd till att handha bokningar, innan hon kände att hon ville börja plugga igen.

Det blev ett år litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet innan hon kom in på det hon egentligen ville studera: teaterstudier. Hon läste tre terminer på raken.

– Det var fantastiskt! Jag är så odelat positiv till utbildningen. Det är fantastiskt att en utbildning i en strikt akademisk miljö också är praktisk, att man får varva tentorna med att arbeta fysiskt. Det skapar också en bra grupp.

Engagerade lärare

Hon fick bland annat en grundlig genomgång av teaterns historia och ställdes inför frågor som: vad är egentligen teater, vad handlar det om?

– Kursen bottnar i en väldig kärlek till teatern som konstform, vilket är häftigt. Det är väldigt engagerade lärare – de håller teatern nära hjärtat, vilket genomsyrar undervisningen.

Praktik på Folkteatern

Tredje terminen var Mathilda Adolfsson Näslund ute på en månadslång praktik på Folkteatern. Hon hamnade mitt i researcharbetet inför en kommande föreställning, och fick åka ut och intervjua människor runtom i Göteborg.

Uppdraget var att samla in berättelser – de åkte runt till organisationer, företag och fritidsgårdar och ställde frågan: vad ska teatern handla om? Vad vill göteborgarna se på scenen? Svaren som kom in fungerade sedan som underlag till en föreställning.

– Det blev spännande samtal, och de svarade verkligen allt möjligt. Även om många kanske inte såg sig som vana teaterbesökare, så hade alla en åsikt om vad teatern ska vara och handla om. Vi fick många rörande svar. De sa ”det här ska ju förändra samhället” och ”det är livsviktigt”. Det känns som att teater betyder något i allas liv.

mathilda adolfsson näslund

Var regiassistent under praktiken

Arbetet resulterade i föreställningen Not based on a true story, uppbyggd som ett kollage, och den fortsatte Mathilda Adolfsson Näslund att arbeta med. Hon valde nämligen att läsa kursen i arbetspraktik som finns vid Göteborgs universitet, och kunde då vara på Folkteatern ytterligare en termin.

– Praktikperioden klaffade så bra med föreställningens repetitionsperiod att jag kunde vara regiassistent under min praktik. Det var jätteroligt att bara få slungas in i arbetet! Sedan dess har jag egentligen aldrig lämnat Folkteatern, utom två månader då jag jobbade på en annan teater.

Är spindeln i nätet

Numera är Mathilda Adolfsson Näslund fast anställd. Under sina tre år på Folkteatern har hon haft en rad olika titlar – sufflös, publikvärd, regiassistent, produktionsassistent och projektledare.

Nyligen blev hon producent, vilket innebär att hon både sköter bokningar till Lilla scenen och producerar Folkteaterns egna uppsättningar. Jobbet innehåller allt från förarbete inför en produktion till att vara med och bistå under repetitionerna.

– Det handlar mycket om kommunikation, att samordna alla de delar som en uppsättning består av. Planera tiden, ekonomin, fördela resurser och förstås vara delaktig i processen.

Varför tycker du att man ska läsa teaterstudier?

– Teatern en jättestor del av vår kultur och vårt arv, den hänger samman med litteraturen, konsten, musiken och dansen. Studierna ger en förståelse för de konstarterna och varför vi behöver dem så mycket. Dessutom öppnar det dörrar till en rad olika yrken som inte alls behöver ha med teater att göra. Det är en bred utbildning, som samtidigt går på djupet. Och så är det väldigt, väldigt kul!

Vid Göteborgs universitet ges teaterstudier som grund-, fortsättnings- och fördjupningskurs. Den som vill gå vidare kan ta såväl en magister- som en masterexamen i ämnet. Det finns även möjlighet att doktorera med inriktning teaterstudier.

Kontakta gärna studievägledare Camilla Alvhage för mer information, telefon: 031-786 4580, e-post: studiev.litt@lir.gu.se

Bilderna är tagna av Johan Wingborg.

Fotnot: artikeln skrevs 2017.