Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Redaktionell praktik - en utbildning som ger dig blick för både text och form

Nyhet: 2017-03-16

Längtar du efter att få arbeta med böcker och tidskrifter, med textredigering, utgivning och litterära evenemang? Då kan utbildningen Redaktionell praktik på Göteborgs universitet vara rätt.

– Den ger en praktisk erfarenhet av att arbeta redaktionellt – ur alla aspekter, säger studenten Joel Kellgren.

Studenterna Sarah Dybeck, Anna Dahlström och Joel Kellgren började alla läsa litteraturvetenskap eftersom de tyckte om böcker, texter, att läsa.

– Jag hade ett generellt intresse för litteratur, men det kom ganska sent – jag började läsa på allvar först i vuxen ålder, säger Joel Kellgren.

– En dag för några år sedan, när jag låg hemma sjuk, kom jag på att man faktiskt kan jobba med böcker. Andra gör det, uppenbarligen, men tanken hade inte slagit mig. Jag har också alltid älskat böcker, så tanken på att göra en karriär av det kändes nice! säger Anna Dahlström.

Litteraturvetenskap kändes rätt

Valet av ämne kändes helt rätt, även om de i början blev förvånade över den höga studietakten. Sarah Dybeck menar också att hon inte var beredd på att allt de läste skulle sättas in i ett historiskt och samhälleligt sammanhang.

– Jag upplever att jag har blivit väldigt allmänbildad, jag har fått in filosofiska tankebanor och historiska kontexter. Jag har lärt mig mycket mer än bara litteratur och litteraturhistoria, säger hon.

I dag läser alla tre Redaktionell praktik, en kandidatutbildning på tre år. Första året är rent teoretiskt och består av grundkurserna i litteraturvetenskap, sedan varvas teori med praktik under två år.

– Det blir en väldigt bra dynamik i det, det är ett smart upplägg, säger Joel Kellgren.

Författare och läsare på Bokmässan

Utbildningens andra år börjar med en fältstudie på Bokmässan där studenterna får ta sig an olika frågor som rör författare, läsare och det litterära fältet i stort. Via intervjuer och observationer får de redovisa olika uppgifter, till exempel hur olika författare skiljer sig från varandra i framtoning och marknadsföring.

– Vi kastades in i bokvärlden. Efter att tidigare bara ha varit läsare, befann vi oss helt plötsligt i en annan position. Det var omskakande och kanske nyttigt, så här i efterhand. Just då var det väldigt intensivt! säger Sarah Dybeck.

Studenterna har även fått arbeta med typografi och grafisk form, sätta text, ta fram trycksaker, de har skrivit och läst texter, fått översätta och ta sig an olika projekt.

Arrangerat offentlig debatt

De har också fått arrangera en offentlig debatt på Litteraturhuset i Göteborg. Lärarna bokade in fyra etablerade aktörer som paneldeltagare och satte en rubrik, sedan var det upp till studenterna att bestämma vilka frågor samtalet skulle innehålla, trycka upp posters och flyers, marknadsföra debatten i sociala medier, ställa i ordning lokalen och till slut: leda samtalet och se till att arrangemanget flöt på.

– Vi har verkligen fått lära oss att arbeta i projekt och arbeta i grupp, vi har tränat oss på projektledning. Jag har också fått ett språk som jag inte hade innan. När jag började läsa litteraturvetenskap fick jag ett nytt språk för att prata om litteratur, nu har jag fått ytterligare ett nytt språk för att prata om litteratur, ett fackspråk, säger Sarah Dybeck.

– Ja, men också ett nytt öga för saker. Jag tänker på den fysiska produkten på ett sätt som jag inte gjorde innan. Marginaler, typsnitt, papperstyp och grejer, säger Joel Kellgren.

– Man öppnar en bok och ser att det är små marginaler, och tänker ”den här var billig”, säger Sarah Dybeck och skrattar.

Ska ge ut en debutantantologi

De läser nu utbildningens fjärde termin, och den ska de ägna åt ett större projekt. Klassen har enats om att ge ut en debutantantologi tillsammans, och för tillfället innebär det planering, budgetarbete och insamling av texter.

– Lärarna gav oss mycket goda kunskaper förra terminen, sedan klippte de navelsträngen. Det har varit bra, säger Joel Kellgren.

Han, Sarah Dybeck och Anna Dahlström känner att Redaktionell praktik har gett dem praktiska, användbara kunskaper som komplement till sin teoretiska humanistiska utbildning.

– Styrkorna har varit den praktiska erfarenheten. Det är otroligt lyxigt att få läsa humaniora på dagtid, men nu uppstod en chans att läsa en praktisk utbildning riktad mot arbetsmarknaden, där de kunskaper som jag har fått tidigare under min utbildning var värda något. Det kändes skönt, säger Joel Kellgren.

– Som humanist får man ofta frågan ”vad ska du bli sen då?”, och här får man hands on-erfarenheter. Jag sökte Redaktionell praktik för att få göra något kreativt, inte bara matas med litteratur utan själv få producera något. Och det har vi fått göra, både när det gäller formgivning och att skriva egna texter, säger Sarah Dybeck.

"Nu vågar jag mer"

Anna Dahlström tycker att hon har blivit bättre på att våga testa och lita på sig själv. I sina tidigare studier hade hon alltid fått veta exakt hur en inlämnad uppgift förväntas se ut, men på Redaktionell praktik märkte hon att lärarna ofta besvarade frågor med en motfråga: ”vad tror du?”.

– Det var meningen att jag skulle tänka efter och välja själv. Det var väldigt jobbigt i början, eftersom jag var ovan, men jag har blivit starkare av det. Nu vågar jag mer, jag litar på att jag kommer att göra ett bra jobb, säger Anna Dahlström.

I framtiden vill de gärna jobba med kultur på något sätt, på ett förlag eller en tidskrift, kanske inom universitetet – eller något helt annat.

– Jag hade en ganska utstakad väg när jag började den här utbildningen, jag ville jobba på bokförlag. Men nu har jag insett att det är bredare än så, det känns som att man kan göra vad som helst. Man kan skapa något eget forum, säger Anna Dahlström.

 

Redaktionell praktik är en kandidatutbildning i litteraturvetenskap, en rekommenderad studiegång på tre år. Du kan också välja att enbart läsa Redaktionsåret, år två i utbildningen. För att vara behörig dit måste du ha läst Litteraturvetenskap grundkurs och fortsättningskurs (totalt 60 hp).

Utbildningens sista termin består av en längre arbetsplatspraktik, exempelvis på redaktion, bildningsförbund, kulturinstitution eller liknande.

Kontakta gärna studievägledare Camilla Brudin Borg för mer information, telefon: 031-786 4580, e-post: studiev.litt@lir.gu.se

LÄS OCKSÅ:

Ny utbildning ska ge litteraturkunniga redaktörer - kursansvariga berättar om utbildningen och dess innehåll

Fler studentporträtt inom olika ämnen

 

Bilderna är tagna av Johan Wingborg.

AV:

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2009-01-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?