Ny bok om svenska muslimers vallfärd till Mecka

Den 30 augusti inleds hajj, den årliga vallfärden till Mecka som engagerar muslimer över hela världen. I den nya boken Röster om hajj får vi för första gången möta svenska muslimers erfarenheter av traditionen.

"Vi åkte buss dit. Resan tog nästan tjugo timmar. Hela vägen darrade jag i benen, mitt hjärta slog snabbt och för att slippa prata låtsades jag att jag sov. Mina känslor var precis som ett barns som varit förlorat och återvänder till sin far efter lång tid och inte vet vad som ska hända när de träffas", säger Hussein från Irak i en av berättelserna i boken.

Svenska röster har saknats

Enomslagsbild Röster om hajj av islams grundpelare är hajj – vallfärden till Mecka. Genom att allt fler svenskar identifierar sig som muslimer är hajj en tradition som många i Sverige på olika sätt kommer i kontakt med. Fram till nu har det ändå saknats beskrivningar av hur svenska muslimer förstår, tolkar och upplever en av islams mest centrala delar.

En introduktion till vallfärden

Röster om hajj introducerar den muslimska vallfärden och dess betydelse historiskt, socialt och språkligt. Boken vänder sig till alla som är nyfikna på vad hajj är och hur pilgrimsresan upplevs av olika personer. En del av boken behandlar hajj ur ett vetenskapligt perspektiv, en annan del består av röster från svenska muslimer.

Boksläpp på Världskulturmuseet

Boken är resultatet av ett samarbete mellan Institutet för språk och folkminnen, Göteborgs universitet och Världskulturmuseet. Medverkande skribenter från Göteborgs universitet är Klas Grinell, docent i idé- och lärdomshistoria, och Göran Larsson, professor i religionsvetenskap.

Den 26 augusti hålls ett boksläpp på Världskulturmuseet i Göteborg och den 1 oktober presenteras boken på Bokmässan i Göteborg, i Institutet för språk och folkminnens monter.

Boksläpp för Röster om hajj
När: 26 augusti 2017, kl. 14:00–15:00
Var: Världskulturmuseet, Göteborg
Plats på museet: Studion
Fri entré

Kontakt:

Klas Grinell, forskare, docent i idé- och lärdomshistoria
klas.grinell@lir.gu.se, 010-456 1208

Göran Larsson, professor i religionsvetenskap
goran.larsson@lir.gu.se, 031-786 5315

Artikeln kommer från Institutet för språk och folkminnen.