Ämnets dag populärt sätt för lärare att ta del av forskning

För fjärde året i rad arrangerades Ämnets dag inom svenska på Göteborgs universitet – en dag där yrkesverksamma lärare får ta del av aktuell forskning för att kunna använda i sin egen undervisning.

Ämnets dag brukar bli fullbokat direkt, och så även i år. På tisdagen samlades omkring hundra nyfikna svensklärare i universitetets huvudbyggnad för att lyssna på presentationer av aktuell forskning.

Vill markera forskningens betydelse

lärare vid Ämnets dagDenna gång var det bland annat ett pass om grammatik och ett om hur lärare kan använda Litteraturbanken.se i skolan.

– Det är fjärde året vi gör detta. När vi började med Ämnets dag var vi inom svenska ensamma om det, men nu har det spridit sig över alla ämnen på universitetet, säger Ingrid Lindell, viceprefekt för lärarutbildningen på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

– Syftet är att lärare ska få en ämnesfortbildning och kontakt med den forskning som pågår inom ämnesdidaktiken. Vi på universitetet vill markera forskningens betydelse för vad man som lärare väljer att göra i sin undervisning.

Få nya infallsvinklar

porträtt  Mattias BarweI publiken fanns Mattias Barwe, högstadielärare i svenska, spanska och SO på Lindåsskolan. Han anmälde sig till dagen för att få inspiration och tips på nya sätt att arbeta.

– Att få nya infallsvinklar så att man inte stannar i sina vanliga böcker, utan får lite ny inspiration: ”så här ska jag nog jobba med grammatik”, säger han.

Vill lära ut på lustfyllt sätt

porträtt Emilia ColomboBland åhörarna fanns också Emilia Colombo, gymnasielärare i svenska och spanska på Mimers hus.

– Jag var här även förra året, och jag gillar att det är ganska specifikt – det handlar om grammatik, litteratur och så vidare. Det är just där jag kan behöva inspiration, hur jag kan lära ut det på ett lustfyllt sätt, säger hon.

Text: Elin Widfeldt

Bilder: Sven Lindström

På bilden nedan: initiativtagarna till Ämnets dag, Mikael Nordenfors, viceprefekt för lärarutbildningen på institutionen för svenska språket, och Ingrid Lindell, viceprefekt för lärarutbildningen på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

Initiativtagarna till Ämnets dag: Mikael Nordenfors och Ingrid Lindell

lärare vid Ämnets dag