Kents mest politiska album utsett

Kent-nördar, se hit. Nu finns det en blogg som undersöker rockbandet mest politiska album. Bakom bloggen står två studenter vid masterprogrammet i digital humaniora.

I samband med att rockbandet Kent lade ner efter två decennier, undersöktes vilken som var deras mest deppiga låt. Digital humaniora-studenterna Sandra Malentacchi och Frida Berntson är två inbitna Kent-fans och när de inom ramen för en metodkurs fick möjlighet att göra en kvantitativ analys var valet självklart – de skulle undersöka vilket som var Kents mest politiska album.
– Många fans har pratat om att Kent har blivit mer politiska och jag har tänkt en del på det. När vi fick chansen var det givet att vi skulle göra detta, säger Sandra Malentacchi.

Skapade ett eget lexikon

Sandra Malentacchi och Frida Berntson fick själva ta fram orden till sin ordlista och skapa sitt egen sentimentlexikon med cirka 300 ord. Därefter kunde de räkna ut ett medelvärde för låtarna på albumen.
– Vi staplade upp låtarna i ordlistan och markerade varje gång ett speciellt ord förekom i en låt. Vissa ord tycker vi är politiska, men andra kanske inte tycker det, säger Frida Berntson.
– Vi värderar orden för vi vet vilken kontext de hamnar i. Ord som ”pengar” och ”skola” behöver ju inte vara politiska, säger Sandra Malentacchi.

Sandra Malentacchi och Frida BerntsonArbetet med analysen startade i våras och bloggen är ett sätt att presentera materialet digitalt. Sandra Malentacchi och Frida Berntson hoppas få många kommentarer och vill gärna att bloggen ska hållas levande.
– Bloggen har ju precis blivit klar men vi har pratat med våra vänner om detta och de är jättenyfikna. De riktiga nördarna har velat grotta ner sig i vårt ”politiska index”, säger Sandra Malentacchi.

Speglar det politiska klimatet

Vilket är det mest politiska albumet då? Enligt studien: Då som nu för alltid. Tätt följt av Tigerdrottningen. Vad beror det på?
– Vi har sett att de politiska inslagen ökar efter 2010. Då hade vi en högerregering och Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Det var då Kents kritik kom fram. Det speglade nog det politiska klimatet, säger Sandra Malentacchi.
Men de politiska inslagen började redan 2002 i samband med albumet Vapen & Ammunition. Det är också härifrån Sandra Malentacchi och Frida Berntson valde att börja granska.
– Det känns som en brytningspunkt i deras karriär. De var inte så politiska innan dess, säger Frida Berntson.
– Och det var då de blev stora för folket. Det hände mycket i världen också, terrordådet i USA var ju året innan. Det låg en skräck i världen som kanske inte funnits innan, säger Sandra Malentacchi.

Graf över politiskt index över tid: album

Stor spridning bland fansen

Det skiljer ungefär 20 år mellan Sandra Malentacchi och Frida Berntson. Kent har fans över många generationer och deras musik kommer att levare vidare, tror Sandra Malentacchi, som själv är med i en Kent-kör med över hundra medlemmar.
– Deras texter kommer nog att analyseras framöver. Deras musik har berört många.

Här kan du ta del av bloggens statistik