Litteraturprofessor Åsa Arping: Inför mandatperioder i Akademien

Efter den senaste tidens kaos i Svenska Akademien höjs nu många röster om hur institutionen ska kunna leva vidare. Åsa Arping menar att det behövs en total rekonstruktion.

Åporträtt Åsa Arpingsa Arping, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, menar att en av orsakerna till problemen i Akademien är att ledamöterna blir invalda på livstid.

– Jag är helt övertygad om att det är livstidsförordnandena och den patriarkala hederskulturen som ligger till grund för det vi nu ser hända i Svenska Akademien. Det var Metoo som öppnade spjället och nu väller sexismen, nepotismen och korruptionen fram, säger Åsa Arping.

Behöver rekonstrueras

Hon menar att Svenska Akademien nu behöver rekonstrueras totalt för att komma ur krisen.

– Inför femåriga mandatperioder för ledamöterna, med nyinval enligt ett rullande schema. Sekreteraren, alls inte ständig, kan väljas ur kretsen för ytterligare fem år för att få kontinuitet.

Tydliga jävsregler viktigt

Att Akademien tar fram tydliga jävsregler är också viktigt, menar Åsa Arping. Däremot vill hon inte se ett system där man i framtiden skickar in en ansökan för att bli ledamot eller för att få stipendier – dessa beslut ska fortfarande ligga hos de sittande ledamöterna.

– I den meningen bör Svenska Akademien fortsätta att vara en fri institution. Omsättningen på ledamöter borgar för transparens, gott arbetsklimat, vitalitet och variation, utan segdragna kotterier och ledamöter som för evig tid kan sko sig själva eller sina kamrater eller anhöriga med lägenheter, bidrag eller anställningar.