Litteraturvetare om Tokarczuk: "Studenterna älskade boken"

2018 års Nobelpris i litteratur går till polska Olga Tokarczuk och 2019 års pris går till österrikaren Peter Handke. Litteraturvetaren Therese Svensson har läst Tokarczuks mest tillgängliga bok med sina studenter – som älskade den.

Nobelpriset i litteratur för 2018 går till Olga Tokarczuk. Motiveringen från Svenska Akademien lyder: "En berättarkonst som med encyklopedisk lust beskriver gränsöverskridandet som livsform".

porträtt Therese Svensson
Therese Svensson

Therese Svensson är doktorand i litteraturvetenskap och har använt Olga Tokarczuks Styr din plog över de dödas ben i sin undervisning. Svensson tycker att boken är "fantastisk":

Styr din plog över de dödas ben utspelar sig i östra Europas stora skogar där den ensamstående lärarinnan Janina lever. Underliga ting sker och mäktiga män mördas på mystiska vis. Offren har det gemensamt att de dödar djur, och kanske är det själva naturen som slår tillbaka? Romanen är en underfundig berättelse som är känd som Tokarczuks mest tillgängliga verk, säger Therese Svensson.

– Mina studenter på kvällskursen Litteratur och intersektionalitet älskade den, och var nog dessutom lite häpna över sin reaktion. Får man lov att omfamna en bok vars huvudperson och berättare skiljer sig så från normen? Nu har Nobelkommittén gett dem svar på den frågan!

Fakultetens hedersdoktor glad för Tokarczuk

Humanistiska fakultetens hedersdoktor 2017, Anna Bikont, har en liknande bakgrund som Olga Tukarczuk. Även hon är polsk författare och psykolog och båda två har blivit hårt ansatta av polska högernationalister för sitt engagemang för en demokratisk utveckling i Polen.

porträtt Anna Bikont
Anna Bikont

– Olga Tokarczuk är en författare med en häpnadsväckande fantasi och en en förmåga att låta orden underkasta sig de anspråk som finns i hennes fantasi. Hon är också en fantastisk person. Hon är snäll, modig och en aktivist som kämpar för en bättre värld. Dessutom ogillas hon av den nuvarande polska regeringen och det ger ännu en anledning att vara glad över att just hon fick Nobelpriset, säger Anna Bikont.

Handke får årets pris

Peter Handke får 2019 års Nobelpris, med motiveringen "Ett inflytelserikt författarskap som med stor språkkonst har utforskat periferin och människans konkreta erfarenhet."

Handke har skrivit i en rad genrer: romaner, pjäser för teater och radio, essäer och lyrik. Dessutom var han med och skrev manus till filmen Himmel över Berlin (1987).

Mats Malm "förtjust" inför tillkännagivandet

Göteborgs universitets professor och tillika Svenska Akademiens nya ständige sekreterare Mats Malm läste upp namnen på de två författarna klockan 13 på torsdagen. Före tillkännagivandet sa han sig vara "förtjust" inför de två författarskapen.

Förra årets Nobelpris i litteratur sköts upp efter alla skandaler kring Svenska Akademien. Inför årets tillkännagivande sattes en Nobelkommitté ihop för att ta fram pristagarna. Fyra av dessa är akademiledamöter: Anders Olsson (ordförande), Per Wästberg, Kristina Lugn och Jesper Svenbro, och fem är externa sakkunniga: Mikaela Blomqvist, Rebecka Kärde, Kristoffer Leandoer, Henrik Petersen och Gun-Britt Sundström.

Text: Elin Widfeldt och Johanna Hillgren