Mats Malm ny ständig sekreterare i Akademien

Mats Malm, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, blir ny ständig sekreterare i Svenska Akademien.

– Arbetet med att förändra Akademien har kommit långt och det arbetet ska fortsätta, säger han.

porträtt mats malmValet gjordes vid Akademiens torsdagsmöte i Börshuset i Stockholm, men offentliggjordes först under fredagsförmiddagen.

– Det är jätteviktigt med det som händer nu, arbetet med att förändra Akademien har kommit långt och det arbetet ska fortsätta. Det är en viktig sak och om de tycker att jag passar för den, då antar jag gärna den utmaningen, säger Mats Malm.

Mats Malm inträdde i Svenska Akademien i december och kommer att tillträda som ständig sekreterare den 1 juni. Han ersätter då Anders Olsson, som har fungerat som sekreterare sedan Sara Danius lämnade posten.

Hur kommer det att märkas att du är ny ständig sekreterare?

- Det svarar jag på i juni!

Hur kommer du att fortsätta det förnyelsearbete som har påbörjats?

- Det svarar jag på i juni!

Mats Malm säger att det känns spännande att tillträda det nya jobbet, men också att det kom oväntat.

– Det här var verkligen inget jag hade planerat – tvärtom, jag har aldrig haft något intresse för att vara i rampljuset. Det blir mycket bevakning på allt som händer. Men det finns ett konstruktivt klimat i Akademien nu, en positiv framåtanda, så det är roligt.

Hur har du upplevt dina fyra första månader i Akademien?

– Överraskande positivt! Väldigt konstruktivt och framåtriktat. Man har stärkt de bitar som det fanns problem med, och allt kring organisationen, personalen och ansvarsfördelningen blir tydligare och tydligare hela tiden. Alla är fullt inriktade på att arbeta framåt.

Och i höst ska Akademien dela ut två Nobelpris i litteratur?

– Ja, men det kan jag berätta mer om i juni! Eller snarare i höst, när det gäller Nobelprisen.

Hur kommer din nya tjänst att påverka ditt jobb här på universitetet?

– Jag kommer att vara tjänstledig, formerna för det får vi diskutera. Jag kommer naturligtvis inte släppa doktoranderna, men jag har inte så många, just nu är det bara en.

Och ditt arbete med Litteraturbanken?

– Där får vi organisera om litegrann, hitta sätt att delegera delar av det i alla fall. Det har vi börjat med redan. Men det måste finnas ett utrymme för mig att vara kvar litegrann, för det arbetet är jätteviktigt för mig.

Göteborgs universitets rektor Eva Wiberg tar emot beskedet om Mats Malms nya uppdrag med glädje.

– Det här är en väldigt positiv nyhet för Göteborgs universitet och vår humanistiska fakultet. Jag önskar Mats stort lycka till i arbetet med att förvalta och utveckla denna kulturinstitution, säger Eva Wiberg.

Även Marie Demker, dekan på Humanistiska fakulteten vid Göteborgs univeristet, gratulerar Mats Malm och önskar honom lycka till:

– Det är roligt att det är en gedigen forskare och humanist som intar den här platsen. Jag vill också gärna lyfta fram hans engagemang i digitaliseringsfrågor, jag tror att det är bra för litteraturens plats i samhället och bidrar till att göra Akademien fortsatt relevant, säger Marie Demker.

Mats Malm är född 1964 och disputerade 1996. Utöver sitt uppdrag i Svenska Akademien är han styrelseledamot i Kungliga Vitterhetsakademien och Svenska Vitterhetssamfundet, samt föreståndare för Litteraturbanken.

Bild: Johan Wingborg