Ny antologi ska väcka läslust hos ungdomar

Vad har läsning av böcker för betydelse idag och hur kan lärare få elever att läsa böcker? Läslust och läsglädje är något av det viktigaste en lärare kan ge sina elever, menar författarna till en ny antologi som släpps i dagarna.

– Det finns en oerhört stor lust till berättelser, men vi vet att läsa en bok är en annan sak. Många lärare upplever att elever inte har lust att läsa böcker. Det är en av anledningarna till att vi skriver den här boken, säger Ingrid Lindell som är fil.dr. och universitetslektor i litteraturvetenskap med didaktik vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

porträtt Ingrid Lindell

Hon är redaktör för antologin För berättelsens skull tillsammans med Anders Öhman, professor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper vid Umeå universitet.

Modeller för litteraturundervisning

Boken innehåller handfasta modeller för praktisk litteraturundervisning från förskolan fram till högstadiet och gymnasiet. Boken riktar sig både till blivande och yrkesverksamma lärare. Och många av artiklarna handlar om att väcka lusten till läsning.
– Alla älskar inte att läsa. I vår bråttomvärld kan litteraturen marginaliseras och en del upplever det som hopplöst. Vi vill säga att vi tycker det är något särskilt att läsa. Vi vill skapa goda strategier och modeller för hur man kan göra det på ett speciellt sätt. Det ger både en språklig och en estetisk kompetens, ett särskilt sätt att uttrycka sig på skriftligt som vi vill bevara i skolan.

omslagsbild För berättelsens skull

Nya medier

Berättelser kommer idag i många andra format än böcker. Ett ökat utbud av filmer, serier och ljudböcker har gjort att det finns många möjligheter att ta del av berättelser utan att behöva läsa en bok.
– Vi kan också avläsa att det finns ett oerhört stort intresse för berättelser i serieformat. Långt tillbaka i tiden fanns inte böcker i alla hem och det finns ju också ett muntligt berättande, säger Ingrid Lindell.

Men trots nya medier och format har bokläsandet inte nödvändigtvis minskat, menar hon.
– De ungdomar som läser, de läser mer. Är man en läsande person har det väldigt stor betydelse. Det finns en motkultur – slow reading – att inte ha så bråttom. Sedan finns det ju folk som ”racerläser” också.

Berättelsen i centrum

Ingrid Lindell menar att det är berättelserna som behöver vara i centrum.
– Att läsa något annat än en facktext är ett särskilt sätt att reflektera över människans liv. En berättelse skapar möjligheter till reflektion över vad vi gör på den här planeten.

För berättelsens skull är ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs universitet och Umeå universitet. Förutom redaktörerna Ingrid Lindell och Anders Öhman medverkar Gustav Borsgård, Christer Ekholm, Maria Jönsson, Christian Mehrstam, Anna Nordenstam, Malin Tornberg Pantzare, Margareta Wallin Wictorin och Olle Widhe.