Praktiktermin på förlag leder till erfarenhet - och ibland jobb

På tisdagen gjorde avgångsstudenterna från Redaktionell praktik sin sista dag på utbildningen, och redovisade vad de lärt sig på sina respektive arbetsplatser under våren. För Märta Elf ledde praktiken till arbete.

Hela våren har klassen varit ute på praktik, en plats som varje student ordnar själv. Vissa har sökt sig till större förlag som Bonniers och Natur & Kultur, andra har varit på små redaktioner med bara två anställda.

– En del har löst det så att de är på två arbetsplatser, en har till exempel varit på Ordfront och Galago, och en har varit på både Textival och Clandestino, säger Åsa Arping, professor i litteraturvetenskap och en av lärarna på utbildningen.

klassen, redaktionell praktik

Känner sig väl rustade

Hon har läst studenternas praktikrapporter, och tycker att det inte går att säga om det är bättre eller sämre att vara på en stor eller liten arbetsplats.

På ett större förlag kanske studenten får arbeta mer med en viss arbetsuppgift – exempelvis att skriva säljtexter – och på ett mindre kan de oftare få följa en hel process från idé till färdig produkt. Ändå får studenterna liknande kunskaper med sig.

– De inser att det är först när de är på en arbetsplats som de kan få riktig erfarenhet av det de har lärt sig på universitetet. De kan inte lära sig allt hos oss, men efter att ha läst här känner de sig väl rustade att lösa de arbetsuppgifter de ställs inför.

Knyter kontakter

Åsa Arping menar att praktikterminen både är bra för att knyta kontakter och för att slipa sina kompetenser. Studenterna har bland annat fått läsa manus och ge respons, läsa korr, sätta text, en fick ha kontakt med internationella litterära agenter och översättare.

De praktikrapporter som studenterna gick igenom under sin sista dag på utbildningen handlade om arbetstoppar och -dalar, men också om mycket annat. Rapporterna kopplar även till teoretiska texter som studenterna har läst, om bland annat humaniora, redaktörskapet och mångfald.

– Studenterna kanske har varit på ett förlag i Stockholm där alla anställda är vit medelklass, då har de fått fundera kring hur det påverkar utgivningen. Vad händer när det blir för homogent i en grupp, hur ser representationen ut? säger Åsa Arping.

Har blivit erbjuden jobb

En av studenterna är Märta Elf som har varit på Idus förlag i Lerum. Hon har länge velat jobba just där:

– Jag såg en annons redan för sex år sedan från Idus förlag som gjorde att jag insåg att det var redaktör jag ville bli. Det här sluter cirkeln – jag sökte praktikplats hos dem och nu har jag blivit erbjuden en halvtidstjänst där. Jag har redan tackat ja och börjat jobba.

Förlaget jobbar främst med barnlitteratur men även en del med facklitteratur, och kommer framöver ge ut fler böcker riktade till vuxna.

Diskuterat med författarna

porträtt märta elfPå sin praktik har Märta Elf bland annat fått gå igenom barn- och vuxenromaner och diskuterat med författarna hur texten kan bli så bra som möjligt.

– Det kan handla om att en sjal har bytt färg fyra gånger och jag har fått fråga om det verkligen är meningen, det kan också handla om att en mening inte går att förstå, ibland kan det vara ett stycke som inte tillför någonting, och jag har föreslagit att vi tar bort det för att få mer driv i texten.

"Texten har blivit bättre"

Hon tycker att praktikterminen har varit rolig och utvecklande, och känner sig numera helt bekväm med att komma med synpunkter på andras texter.

– Författarna har också varit nöjda, de har sagt att de har blivit bemötta med respekt och känt att texten har blivit bättre, säger Märta Elf.