Student från Kritiska studier diskuterar kritiskt tänkande med unga

Feminism, polisvåld och extremism – det är stor spännvidd på diskussionsämnena när unga i östra Göteborg går på kurs i kritiskt tänkande. En av arrangörerna är Vincent Lekblad, som precis har tagit examen från masterprogrammet Kritiska studier.

Vincent Lekblad, Astrid Pleijel och Hektor Löfgren träffades när de läste Liberal arts-programmet på Göteborgs universitet.

– När vi gick där och tog oss an krångliga uppgifter upptäckte vi att det var mycket lättare att jobba i grupp. När vi satt ensamma och läste svåra texter kom vi inte så långt, oavsett ämne, men när vi läste tillsammans gick det lättare, säger Vincent Lekblad.

Metoder och idéer från universitetet

porträtt vincent lekbladDå fick de idén till sina kurser: ett slags labb i kritiskt tänkande där unga i åldrarna 15-17 år får diskutera etik, politik och olika samhällsfenomen med metoder och kritiska idéer från universitetet. Kurserna körde igång redan förra sommaren.

– Vi gick till olika stadsdelsförvaltningar och frågade om de var intresserade, och Östra Göteborg nappade. Vi körde kurser i fyra veckor, och efteråt var alla väldigt nöjda – stadsdelsförvaltningen, ungdomarna och vi. Vi fick komma tillbaka i år, då körde vi två grupper på tre veckor var.

Kommunalt feriejobb

De deltagande ungdomarna går kursen som kommunalt feriejobb. Dagarna börjar med att de tre kursledarna håller en föreläsning, sedan diskuterar ungdomarna någon komplicerad fråga kopplad till ämnet i både små och större grupper. Det kan handla om allt från feminism och HBTQ-frågor till polisvåld eller extremism.

– Vi väljer frågor där vi tror att de kan ha starka åsikter, och vi brukar försöka känna efter vad de ligger på för nivå och var deras intressen och behov finns. Det är roligt, de kommer på jättebra idéer och lösningar, sådana som man inte kommer på själv.

Mer genomtänkta val

Kursledarna brukar gå igenom grundläggande kunskaper inom logik och text- och argumentationsanalys. De brukar ofta utgå från ett debattinlägg, ett tal eller liknande och försöka bryta ner det till mindre beståndsdelar. Vad är det egentligen texten säger, hur sägs det och vad väcker texten för tankar?

– Det är inte så att vi lär dem kritiskt tänkande, men vi kan hjälpa dem att kanalisera det. Ungdomar i dag kan väldigt mycket redan i 15-16-årsåldern, men vi kan hjälpa dem att laborera med sina tankar och bli tydligare. Vi fokuserar på att kritiskt tänkande är något man kan använda för att delta i samhället och göra mer genomtänkta val.

Lokaler på Göteborgs universitet

Vincent Lekblad, som själv nyligen har tagit examen från masterprogrammet Kritiska studier, ser många sätt att gå vidare med kurserna. Han och de andra kursledarna hoppas kunna fortsätta projektet nästa år, och gärna hålla workshops före dess. Förhoppningen är att de som har deltagit i kursen så småningom söker sig till högre utbildning eller kanske blir politiskt aktiva.

– I år använde vi lokaler på Göteborgs universitet några dagar i veckan för att introducera ungdomarna till hur det ser ut på universitetet och att de ska få en känsla av att det är deras lokaler också. Men oavsett vad de gör med det här tror vi att det här är kunskaper som är användbara, det handlar om problemlösning.

I somras gjorde P4 Göteborg ett inslag om kurserna, som har namnet Think!