Studenter gör podd om teologiska frågor

Nyligen släpptes första avsnittet av Teologiskt forum – en podd där studenter bjuder in gäster till informella samtal om religionsvetenskap och teologi. Härnäst kommer en biskop och en nunna.

På institutionen för litteratur, idéhistoria och religion finns seminarieserien Teologiskt forum, som ungefär en gång i månaden bjuder in gäster för föreläsningar och samtal med studenter. I höst har till exempel ärkebiskop Antje Jackelén varit på besök.

Nu startar en podd med samma namn, tanken är att bjuda på ett introducerande och mer informellt samtal med kommande seminariegäst. Första avsnittet är ett samtal med Martin Berntson, professor i religionsvetenskap.

– Han pratade om när lutherdomen kom till Sverige och hur den spreds via teatern. Genom bland annat skolteater försökte man fostra folket in i den nya lutherdomen och även lära ut moraliska frågor. Men pjäserna hade ofta en underhållande och lättsam ton – som en sorts tidig buskis alltså! säger Fanny Wingborg.

Proffsig studiomiljöporträtt fanny wingborg och liv nyman

Hon läser bibelvetenskap och nytestamentlig grekiska och har producerat det första avsnittet tillsammans med Liv Nyman, masterstudent i teologi.

– Det finns en studio här på Humanistiska fakulteten, det är en proffsig miljö vilket gör att ljudet blir bra. Vi har också en egen jingel som gjordes av en annan student, han är musiker på fritiden, säger Liv Nyman.

Olika studenter ska producera

Det var Kamilla Skarström Hinojosa, programkoordinator för teologiskt program på Göteborgs universitet, som frågade sina studenter om de inte ville starta en podd. Framöver är tanken att olika studenter inom religionsvetenskap och teologi ska producera olika avsnitt, men att formen ska vara samma varje gång.

– Det ska vara en halvtimme långt, ha en inledning, och avslutas med fem snabba frågor, säger Fanny Wingborg.

Tänkt som inspiration

En av målgrupperna för podden är nyblivna studenter och personer som funderar på att börja läsa religionsvetenskap och teologi.

– Det är tänkt som ytterligare ett medium för att inspirera dem, säger Liv Nyman.

Kan bli mer tematiska avsnitt

Två till avsnitt kommer ut före jul: ett med Åke Bonnier, biskop i Skara stift, och ett med Therése Olsson, som har avlagt klosterlöften i Linköpings domkyrka och nu lever som nunna.

– Vi börjar nu med att koppla podden till seminarieserien Teologiskt forum, men vi får se hur det utvecklar sig sedan. Det kanske kommer att handla om texter, personer ur historien eller annat, men det är ändå roligast att ha med en gäst, säger Fanny Wingborg.

Här kan du lyssna på podden!