Länkstig

Teologiprofessor Ola Sigurdson skriver tre böcker om humor

Det skulle bara bli en liten bok. I stället blir det tre stora. Ola Sigurdson, professor i teologi vid Göteborgs universitet, har redan ägnat sex år åt ämnet humor kopplat till teologi – och fler blir det.

Får man skämta om Jesus? I höstas uppstod en hetsig debatt efter att Svenska kyrkan hade twittrat om att Jesus var sugen på tacofredag, vilket många tyckte var olämpligt.

Bråket fick väl stora proportioner, tycker Ola Sigurdson.

– Om just den tweeten var bra vet jag inte, men det går absolut bra att skämta om Jesus eller Gud utan att för den skull vara vanvördig. Det har man alltid gjort. Frågan är naturligtvis hur man gör det. Det finns egentligen inte något man inte kan skämta om. Det är mer en fråga om situation än om ämne. Det finns exempel genom historien på att man skämtar om Gud, om döden, om människor, det är ett slags fundamentalt sätt att förhålla sig till saker – livet, det gudomliga, sex eller vad som helst, säger Ola Sigurdson.

Fanns mer material än han trodde

Hporträtt ola sigurdsonan om någon borde veta – han började forska på området humor och teologi år 2012, och arbetet har bara svällt sedan dess. Det fanns helt enkelt mer material än han trodde.

– Min första tanke var att skriva om humor och hälsa och självet, som en filosofisk fråga om varför man mår bättre med humor, och vad humor är. Vad är det i relation till filosofi och teologi? Det visade sig att det fanns rätt mycket skrivet, och när jag började läsa det insåg jag att en del var ganska dåligt, säger Ola Sigurdson.

Skämten har förändrats över tid

Han bestämde sig för att gå till botten med ämnet och har i dag en bra inblick i vad vi har skrattat åt genom historien – för skämten har förändrats över tid.

Under antiken handlade det mycket om att skratta åt någon, vilket innebär att skapa ett socialt överläge. Just därför var det viktigt att inte skratta för mycket, det ansågs opassande.
Senare förändrades synen på humor, bland annat efter biblisk påverkan.

– Bibeln har en helt annan idé om humor, där finns väldigt många anti-hjälteberättelser. Abraham i Första Mosebok, eller lärjungarna i evangelierna, de är riktiga losers egentligen. De misslyckas, de fattar ingenting, de ljuger, de är fega och det händer massa saker som går emot dem. De är inga lyckade människor.

"Finns en humorvision i Bibeln"

En del av humorn i Bibeln är att människor ”byter plats” – högt stående personer rasar nedåt, personer med låg social rang, som anses misslyckade, höjs plötsligt upp. För tvärtemot vad många tror är Bibeln rolig, menar Ola Sigurdson, även om vi inte riktigt ser det i dag.

Han pekar till exempel på att det finns många ordvitsar och ordlekar som inte går att uppfatta om vi inte läser på originalspråk. Dessutom är vi i dag så inställda på att Bibeln är en ”allvarlig” text att vi inte ser det roliga.

– Det är ofta svårt att uppfatta vad som ska vara roligt i en annan kultur eller längre bak i tiden. Å andra sidan finns det saker som inte är så olika jämfört med vår tid. Jag tror att det finns en humorvision i Bibeln som på ett fundamentalt sätt har påverkat hur man ser på humor även i dag.

Antika och kristna humorn blandas

Under renässansen och reformationen blandas det antika och det kristna arvet och humorn förändrar återigen karaktär. Det handlar inte längre bara om att skratta åt, det handlar också om att skratta med. Och där föds den humor som vi fortfarande ser i dag: den existentiella, självinvolverande humorn.

Det som skulle bli en liten bok om humor och teologi är på god väg att bli tre rejäla verk. Ola Sigurdson har snart skrivit klart två: den första boken består av en historisk översikt av humor, från antiken till reformationen.

– Den tar upp förändringen av förståelsen av humor och självet, betoningen är på förändring. Det andra bandet handlar om tysk romantik, och där är ledordet fördjupning, för där ägnar man sig verkligen åt frågan om humor och självet.

Vad humor betyder för oss

Inom kort påbörjar Ola Sigurdson den tredje och avslutande delen, som kommer att vara en teoretisk volym. Alla tre böcker beräknas utkomma om ett par år.

– Den tredje boken kommer att handla om vad humor betyder för oss: vad måste man vara för slags människa för att kunna tycka att någonting är roligt?

Bilden är tagen av Johan Wingborg.