Kärlek röd tråd på tidigmoderna höstseminarier

I höst och vinter samarbetar Tidigmoderna seminariet med Textival, och arrangerar fyra seminarier om kärlek på 1500-, 1600- och 1700-talen.

– Ur ett feministiskt perspektiv tycker jag att det finns många roliga berättelser och exempel! säger koordinator Matilda Amundsen Bergström.

Föreningen Textival och Tidigmoderna seminariet beslöt att samarbeta under hösten 2018 för att dra nytta av varandras kunskaper och publik.

Ny publik

Det blev en seminarieserie med namnet Darlings – temat är kärlek.

– Det är ett ämne som alla kan relatera till, och eftersom vi ville försöka öppna mot en ny publik – som kanske inte är så inne i den tidigmoderna världen – kändes det bra att ha ett allmängiltigt ämne som är lätt att närma sig, säger Matilda Amundsen Bergström, doktorand i litteraturvetenskap och koordinator för Tidigmoderna seminariet.

Kan man säga något generellt om kärlek i tidigmodern tid?porträtt Matilda Amundsen Bergström

– En intressant aspekt är att den kunde vara så många olika saker – kärlek var ett brett begrepp. Det var inte alls bara det som vi i dag tänker på, att kärlek är en romantisk relation mellan två personer som lever ihop, utan man kunde ha väldigt intensiva kärleksrelationer till vänner och familj, till kvinnor och män, till Gud och allt möjligt. Det var ett mycket mer mångfacetterat fenomen än det är i dag.

Kända som älskarinnor

En annan aspekt som Matilda Amundsen Bergström framhåller är att många kvinnor på 1500-, 1600- och 1700-talen gjorde sig ett namn som älskarinnor.

– De är många fler än vad man skulle kunna tro, vilket är väldigt roligt. Gaspara Stampa till exempel, som vårt första seminarium handlar om, var en väldigt berömd poet som skrev eldig kärlekspoesi till en man som hon absolut inte var gift med och blev väldigt populär för det.

Erotik och könsroller i trubadurlyrik

Till det andra seminariet kommer musikforskaren Katarina Karlsson, som ska prata om vislyrik.

– Katarina Karlsson har ett stort forskningsprojekt på Linnéuniversitetet om erotik och könsroller i trubadurlyrik på 1600-talet. Hon kommer både att prata om det och ge smakprov på hur det lät.

Höstens tredje seminarium har Madame de La Fayettes roman Prinsessan de Clèves i fokus, om en 16-årig flickas förälskelse på 1500-talet. Det fjärde och sista arrangeras i januari och handlar om Hedvig Charlotta Nordenflycht.

TORSDAG 1 NOVEMBER

Kärleken har 100 onda namn. Sexuella övergrepp i tidigmoderna sångtexter
Gästföreläsning av Katarina Karlsson, Linnéuniversitetet
Tid: 15.15–17.00
Plats: C456, Humanisten

FREDAG 23 NOVEMBER

Gaspara Stampa (1523-1554) – "Kärlekssonetter"
Medverkande: Johanna Vernqvist, Kajsa Sundin, Matilda Amundsen Bergström (moderator)

FREDAG 7 DECEMBER

Madame de La Fayette (1634–1693) – "Prinsessan de Clèves" (1678)
Medverkande: Sofia Warkander, Manda Stenström, Matilda Amundsen Bergström (moderator)

FREDAG 4 JANUARI

Hedvig Charlotta Nordenflycht (1718-1763) – "Klagodikter"
Medverkande meddelas inom kort
Plats: Gathenhielmska Huset, Stigbergstorget 7

Tidigmoderna seminariet vid Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet, är ett forum för forskare som på olika sätt studerar perioden från renässans till upplysning.

Textival är en ideell förening som arrangerar litteraturfestivaler, programserier och olika samarbetsprojekt, bland annat författaruppläsningar, samtal, kulturdebatter och workshops.