Kritiska studier - en väg in i kulturvärlden

Förra året startade det nya masterprogrammet Kritiska studier vid Göteborgs universitet. Det är en spetsutbildning inom humaniora som bland annat ger studenterna en direkt ingång till kulturlivet.

– För mig var det en värld som jag tidigare inte förstod eller hade några kontakter inom, säger Linus Ragnhage.

Linus Ragnhage hade pluggat bland annat filosofi, men ville hitta en tydligare struktur i sina studier och en mer praktisk inriktning. När han såg att programmet Kritiska studier skulle starta sökte han dit.

– För mig var det också en väg in i den skrivande världen. Jag hade läst mycket innan, men det här blev en sätt att praktiskt utveckla mitt eget skrivande, att få en koppling till omvärlden och kulturvärlden, att få ett nätverk, säger Linus Ragnhage.

MastJohan Sunegård, Grith Fjeldmose och Linus Ragnhageerprogrammet Kritiska studier kombinerar tre ämnen: litteraturvetenskap, teaterstudier och idé- och lärdomshistoria. Studenterna väljer ett av ämnena som inriktning, och förutom programmets obligatoriska kurser väljer de sedan bland ett antal kurser inom sitt ämne.

Det kan vara allt från en kurs helt inriktad på Hegels texter till kursen Recensionens teori och praktik, där studenterna övar på att skriva recensioner om litteratur, teater och konst och får inblickar i kritikens plats i den offentliga kulturdebatten, historiskt och i dag.

Grith Fjeldmose, klasskamrat till Linus, berättar att en av de ansvariga för programmet skapade en helt ny kurs åt henne när hon frågade.

– Det finns en väldigt stor generositet för oss på det här programmet. Det fanns en kurs i teater och genus, men jag ville ännu hellre läsa om kvinnliga skådespelare och sångare under 1800-talet, deras liv och möjligheter på scenen och utanför. Då satte den ämnesansvarige ihop kursen Kvinnan på scenen, precis det jag efterfrågade. För mig har det varit jätteroligt att få möta ett sådant engagemang, säger Grith Fjeldmose.

Det vanliga upplägget på programmet är att studenterna läser på varsitt håll, och sedan har de gemensamma – ofta livliga – seminarier där texterna diskuteras.

– Det är jättesvårt! Och vansinnigt spännande. Jag vet inte vad jag hade föreställt mig men jag är i alla fall inte besviken. Det handlar om civilisationskritik och kulturkritik, att få andra kritiska perspektiv än de man själv har gått och odlat i 40 år, säger Grith Fjeldmose.

Studenterna skriver också mycket själva, till exempel på kursen Recensionens teori och praktik. Då går de på en teaterföreställning, läser en nyutkommen roman och besöker en aktuell konstutställning som de sedan recenserar. Utgångspunkten är att texterna skulle kunna publiceras i en dagstidning.

Varannan torsdag hålls också Det avancerade seminariet i kritiska studier, dit olika personer som är aktiva inom kulturlivet bjuds in till samtal och föreläsningar. Några av gästerna hittills har varit författaren och översättaren Mara Lee, förläggaren och författaren Carl-Michael Edenborg, tidskriftsredaktören Jonas J Magnusson och Ylva Gustafsson, kulturutvecklare på Västra Götalandsregionen.

– Det har varit en ganska stor skara av svenska halvcelebriteter, säger Linus Ragnhage.

– Så här i efterhand har de seminarierna nästan varit det roligaste, säger Johan Sunegård som också går i klassen.

Totalt är de omkring tjugo studenter i den första kullen, och de kommer från olika håll: några har tidigare läst litteraturvetenskap, ett par kommer från designhållet, andra har läst svenska eller medie- och kommunikationsvetenskap.

Grith Fjeldmose har en bakgrund som operasångerska. Under 22 år var hon anställd på GöteborgsOperan, innan hon sadlade om och började hålla föredrag om sexism inom sitt tidigare yrke. Att läsa Kritiska studier blev ett sätt att få en mer teoretisk anknytning till ämnet, och så småningom vill hon ta upp föredragen igen.

– Det finns ju många genusvetare och feminister, men inte så många som kombinerar en gedigen teoretisk bakgrund med den yrkeserfarenhet jag har, säger hon.

Några i klassen vill starta förlag när utbildningen är över, andra, som Linus Ragnhage, vill skriva själva. Han har nyligen startat eget företag.

– Via det här programmet har jag förstått vilken typ av texter som behövs och efterfrågas, jag har lärt mig vilka tidskrifter det finns och lärt känna andra textmänniskor i regionen. Jag känner nu hur naiv jag var innan jag började den här utbildningen. Jag visste inte vad det var för andra människor som arbetade med texter eller vad de gjorde. Nu hoppas jag kunna hitta en egen nisch, säger han.

Att bli första kullen på ett nystartat program var inget de tvekade inför när de sökte, det enda negativa var att det inte fanns någon tidigare student att fråga.

– Nu känns det bara kul att vara först på något som verkar fungera bra, säger Johan Sunegård.

Kritiska studier kan läsas som ett master- eller magisterprogram på 60 eller 120 hp. Alla som har en kandidatexamen om 180 hp inklusive ett självständigt arbete om 15 hp är behöriga att söka. I programmet ingår även ett fältarbete.