Ny antologi om populärlitteratur

Deckare, bästsäljare, erotik, fantasy, chick lit och science fiction. I en ny antologi ryms 26 kapitel om olika fenomen inom populärlitteraturen genom tiderna.

Boken heter Brott, kärlek, främmande världar och vänder sig till en intresserad allmänhet, men är framförallt tänkt att användas i undervisning på högskolor och universitet.

Dag Hedman– Vi har skräddarsytt boken för att den ska fungera i svenskt utbildningsväsende. Ambitionen är att om man ger en kurs i populärlitteratur så ska man inte behöva någon annan sekundärlitteratur, utan bara kunna lägga till skönlitteratur. Läraren ska kunna lägga upp sin kurs efter de här texterna från början till slut, säger Dag Hedman, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

Harlequinromaner och zombies

Tillsammans med Jerry Määttä vid Uppsala universitet har han varit redaktör för boken, som tar upp både svensk och internationell populärlitteratur. Varje övergripande avsnitt – som kan handla om science fiction, romantik och chick lit, fantasy, skräck eller historiska texter – innehåller flera mer specifika kapitel, till exempel texter om Stephen King, kiosksensationer genom tiderna, Harlequinromaner och zombies.

Dag Hedman tycker illa om uppdelningen mellan god litteratur och dålig litteratur: å ena sidan en mer problemorienterad litteratur som ska kunna läsas i flera lager, å andra sidan populärlitteraturen, som bara anses fylla ett underhållningssyfte.

– Det man inte tittar på är om den här enskilda texten är dålig eller inte? Man har från början definierat vissa genrer och vissa typer av litteratur som dåliga respektive bra, sedan är det färdigt. Det finns inget däremellan. Det försöker vi luckra upp med vår antologi.

Önskar mer forskning om populärlitteratur

Hbild på omslagetan menar att det finns ett starkt behov av ökad forskning och undervisning inom området populärlitteratur, eftersom den utgör den absoluta merparten av de böcker som säljs och läses.

– Även våra litteraturstudenter är ju intresserade av populärlitteratur privat, men det är ingenting de erkänner här. De tror att vi förväntar oss att de ska sitta hemma och läsa Dante, Milton och Dostojevskij, och vill inte tappa kulturellt kapital. Jag tycker att det är viktigt att visa dem att vi accepterar och bejakar all litteratur.

Bland författarna i antologin finns både svenska och utländska forskare som Viktor Sjklovski, Tzvetan Todorov och Johan Svedjedal. Från Göteborgs universitet medverkar Lisbeth Larsson med en text om maktkvinnornas intåg i tvåloperan och litteraturen, Yvonne Leffler som skriver om skräckfiktion, och Dag Hedman själv, med ett kapitel om kolportageromaner.

Vampyrer klev in i populärkulturen

Vissa av bokens texter har använts förut: redan 1995 var Dag Hedman redaktör för antologin Brott, kärlek, äventyr. Nu, tjugo år senare, var det dags att uppdatera den med ny forskning och nya trender på området populärlitteratur, och den nya boken innehåller mestadels nyskrivet material.

– När den förra boken kom ut var till exempel det här med vampyrer helt borta ur litteraturen, det fanns inte. Men sedan dess har det området exploderat, det är en jättesektor. Så i blocket ”främmande världar”, som syftar på science fiction och fantasy, ingår numera också världar med zombies och vampyrer.

Storsäljare leder till efterföljare

Varför vampyrerna gjorde succé i populärkulturen efter flera decenniers frånvaro är oklart. Dag Hedman menar att det är svårt att säga varför vissa genrer plötsligt blir stora eller återkommer, och omöjligt att sia om vad som blir nästa trend. Men en sak är säker: en storsäljare inom en viss genre leder till efterföljare.

– Mycket av det som driver fram litteraturen i dag sker på nätet, så kallad fan fiction. I sådan beundrarlitteratur – som vi också behandlar i antologin – kan förlag och författare se vad som rör sig i samtiden. Om en viss typ av litteratur blir stor som fan fiction är det ofta värt att satsa på, där finns pengar att hämta. Vi vet till exempel att Fifty Shades of Grey började som följdtexter till Twilight. Framgångsrika verk genererar omedelbart grupper av följdtexter av olika slag. Det är inget modernt fenomen: Aeneiden är fan fiction på Homeros, och Divina commedia är fan fiction på Aeneiden, och sådär håller det på.

Dag Hedman är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. Han blev intresserad av populärlitteratur redan som ung och doktorerade på en avhandling om Frank Heller.

Den senaste populärlitterära bok som Dag Hedman tyckte var riktigt bra var Jens Lapidus VIP-rummet: ”Den var häpnadsväckande välskriven, och då tänker jag inte bara på innehållet utan även på språket. En mycket elegant språkhantering”.

Kontaktuppgifter Dag Hedman: telefon 031-786 44 71, e-post dag.hedman@lit.gu.se

Jerry Mättä är filosofie doktor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet.

Elin Widfeldt
Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Tel 031-786 53 17, mobil 0766-18 53 17
E-post: elin.widfeldt@gu.se