Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nya LIR.journal ett temanummer om didaktik

Nyhet: 2017-04-13

Nu finns ett nytt nummer av LIR.journal ute: Didaktiska omställningar. Mellan teoretiska och praktiska ämnesrum (no 8, 2017). Redaktörer är Ingrid Lindell och Olle Widhe.

Vad innehåller nya numret av LIR.journal?

ingrid lindell– Det senaste numret av LIR.journal är ett temanummer kring didaktik med artiklar inom litteraturvetenskap respektive religionsvetenskap. Didaktiska frågor handlar om hur vi undervisar och varför just så, säger Ingrid Lindell.

Vad menas med didaktiska omställningar?

– Didaktiska omställningar syftar på sådana processer som varje lärare behöver göra när ett stoff ska bli till undervisningspraktik. Ofta har en lärare en didaktisk teori i grunden som ska fungera i en praktik. Våra artiklar utgår ifrån en sådan tanke kring undervisande praktik och frågor som den väcker.

Hur föddes idén till numret?

– Detta temanummer är del av en särskild satsning på institutionens didaktiska arbete där lärares beprövade erfarenhet kan formuleras. Som redaktör är det också spännande att vara med i diskussionerna kring hur vi kollegor tänker oss att lärande går till! Vi hoppas därför att detta temanummer kan ge inspiration till andra och att vi lyfter didaktiska frågor som känns angelägna.

I LIR.journal no 8 medverkar Ingrid Lindell, Olle Widhe, Anders Öhman, Agneta Rehal, Karin Kittelmann Flensner, Wilhelm Kardemark, Anna Nordenstam, Daniel Brodén, Hanne-Lore Andersson och Johan Alfredsson.

AV:

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2009-01-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://lir.gu.se/aktuellt/Nyheter/fulltext//nya-lir.journal-ett-temanummer-om-didaktik.cid1436422
Utskriftsdatum: 2017-12-13