Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Poetry in Education II, Call for Papers

Poesididaktik 2019

Konferens/workshop vid Göteborgs universitet 5-6 december 2019

CALL FOR PAPERS & WORKSHOPS/PANELS

Deadline var den 23 augusti, 2019

Det poesididaktiska området intar en ännu underutforskad position mellan den prosaorienterade delen av litteraturdidaktiken och forskningen om estetiska lärprocesser. Ofta är de befintliga studierna av äldre märke och kännetecknas av viktiga men samtidigt isolerade forskargärningar.

Det sistnämnda gäller även den undervisning som sker på främst lärarutbildningar i Norden – då många lärarutbildare arbetar med poesi, och poesididaktiska modeller, men i alltför hög grad utifrån helt lokala och isolerade förhållanden. Här finns därmed stora möjligheter att hitta nya vägar och belysa nya aspekter!

Utifrån inte minst detta sista konstaterande, och det behov som är dess premiss, arrangerade nätverket ”Poesi som kunskapsform” vid Göteborgs universitet ett symposium i augusti 2018 – främst med fokus på erfarenhetsutbyte och nätverkande mellan lärarutbildare, inte minst modersmålsdidaktiker (de inbjudna talarna var professor Morag Styles från Cambridge University, professor Sandra Kleppe från Høgskolen i Innlandet och Anna Sigvardsson, doktorand vid Luleå tekniska universitet).

Vid symposiets avslutande diskussion fick arrangörsgruppen ett starkt mandat att ordna en uppföljning. Behovet för de kontakter som symposiet innebar var stort, och tydligt. Mot bakgrund av detta anordnas nu en uppföljande konferens på området, som avser presentera såväl forskningspapers som workshops och diskussionspaneler, enligt följande upplägg.

1. Presentation av paneler eller forskningspapers kring poesididaktiska frågor, som ex.vis kan inkludera följande:

a. Poesins legitimititet i förskola/skola
b. Poesins legitimitet inom olika lärarutbildningar
c. Vilken kunskap leder arbete med poesi till?
d. Hur kan man arbeta med poesi i undervisning?
e. Vad har litteratur-, modersmåls- respektive andraspråksdidaktiken att vinna på att poesin får en starkare ställning inom dessa fält?
f. Vad kan göras av relationen mellan poesins och språkinlärningens intresse för språklek?
g. Vilka är poesididaktikens stora utmaningar?

En panel är redan inbokad, och utgår ifrån den kommande volymen Poetry and Sustainability in Education (red. Sandra Kleppe och Angela Sorby).

2. Workshops och erfarenhetsutbyten kring praktiskt poesididaktiskt arbete, med syfte att stimulera till erfarenhetsutbyte och reflektion, samt att eventuellt kunna lägga en grund för ett praktiskt inriktat läromedel kring hur man kan, och kanske bör, arbeta didaktiskt med poesi.

I relation till dessa två spår har vi också bjudit in tre plenarföreläsare, som samtliga är bekräftade:

• Den svenska skolaktiva poeten Olivia Bergdahl
• Dr. Debbie Pullinger, Wolfson College, Univ. of Cambridge
• Dr. Daniel Xerri, University of Malta

Abstracts:

Vi efterlyser nu abstracts, antingen för papers (20 + 10 min) eller för workshops/paneler (45 min). Skicka in ert abstract om 200 ord till johan.alfredsson@lir.gu.se senast den 23 augusti 2019.

Organisationskommitté:

Carina Agnesdotter, Johan Alfredsson, Viktoria Bengtsdotter Katz, Katharina Dahlbäck, Christian Mehrstam, Anna Nordenstam, Anna Sigvardsson.

Allt gott vi tills vidare önskar organisationskommittén – vi ses i december!

Call for Papers

Sidansvarig: Elin Widfeldt|Sidan uppdaterades: 2019-10-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?