Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Det goda livet: en ekokritisk fördjupning 7,5 hp


Ekokritiken har pekat på att vi behöver nya berättelser för att det ska kunna ske en omställning mot en hållbarare livsstil. Samtidskonst och litteratur är i full gång med att skapa sådana alternativ – exempelvis Dark Mountain Project i vars manifest en rad aktiva författare, konstnärer och performers säger sig vilja bota den "crisis of stories" som man diagnosticerat som roten till vår nuvarande globala kristid.

Detta väcker tankar om litteraturens roll som aktör i samhällsförändringar. Litteraturen har länge varit ett effektivt medium för att återge och bearbeta föreställningar om det goda livet. Den berättar om utopiska och alternativa sätt att leva – ibland under miljömässiga ledstjärnor, ibland med andra fokus såsom estetiska eller sociala.

Vi läser exempel från den västerländska litteratur- och idéhistorien såsom paradismyten, revolutionära visioner från 1800-talet, 1960- och 1970-talens miljöinriktade protester samt nutida berättelser om den energiske Frank ”bonnerøven” Erichsen och Mandelmanns trädgårdar.

Kursens tema öppnar för fördjupade studier i ekokritiken, nya perspektiv på litteraturvetenskapliga metoder och möjligheter till diskussion om litteraturens politiska funktion.

Kursen ges på halvfart dagtid under den andra hälften av höstterminen.

Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs avslutade kurser om minst 180 hp på grundnivå, varav minst 90 hp med progression i något ämne, där det ingår ett kandidatexamensarbete om minst 15 hp. Behörig är också den som har motsvarande utländsk utbildning eller som har motsvarande förkunskaper enligt tidigare studieordning. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska A/Engelska 5.

Urval: Högskolepoäng, max 225 hp

Sök via www.antagning.se

Har du frågor? Kontakta kursansvarig Camilla Brudin Borg: camilla.brudin.borg@lir.gu.se eller studievägledaren i litteraturvetenskap: studiev.litt@lir.gu.se

Kursen är hållbarhetsfokuserad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av de aktuella kriterierna för hållbarhetsmärkning. Detta innehåll ska också, i enlighet med kriterierna, utgöra kursens huvudsakliga fokus.

Sidansvarig: Elin Widfeldt|Sidan uppdaterades: 2018-02-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?